Je bent blij, want je hebt net een nieuwe Samsung Galaxy 23 Ultra gekocht. Nadat je toestel thuis geleverd wordt, ben je de hele week enthousiast over de vele functies van je nieuwe telefoon. Maar als je dan een keer de telefoon uit je zak haalt, zie je tot je grote teleurstelling een dode pixel op het scherm. Je baalt ontzettend, want je hebt veel geld uitgegeven aan de telefoon.
Na een week de telefoon gebruikt te hebben wil je natuurlijk wel dat het scherm perfect is. Op het internet lees je dat een dode pixel een fabricagefout kan zijn en dat het meestal onder de garantie valt. Gelukkig maar, denk je. Maar geldt dit ook voor de Samsung Galaxy 23 Ultra? Daarom vraag jij je af hoe Samsung’s garantie precies werkt.
Wat houdt de garantie van Samsung in?
Als je iets koopt bij Samsung, geldt er altijd een wettelijke garantie. Of je nu een Galaxy S23, een QLED televisie of een Galaxy Book of iets anders hebt gekocht, op alle Samsung-producten zit garantie. Dit betekent dat het product moet doen wat jij er redelijkerwijs van mag verwachten. Bovenop de wettelijke garantie geeft Samsung doorgaans 24 maanden eigen garantie vanaf de datum van levering. Hiermee blijven jouw wettelijke rechten als consument natuurlijk gewoon gelden.
Wat eronder valt
Maar let wel op, er is een verschil tussen gebruikersschade en een fabricagefout. Als het product stukgaat door jouw eigen schuld, dan betaal je de reparatiekosten zelf. Als het daarentegen om een fabricagefout gaat, wat dus de schuld van Samsung is, dan betaalt Samsung de reparatiekosten.
Zorg er wel voor dat je het aankoopbewijs, de factuur en de pakbon goed bewaart. Het originele aankoopbewijs, e-factuur of kassabon is nodig om aan te tonen dat het product binnen de termijn van de fabrieksgarantie valt. Als er iets misgaat, heb je die documenten nodig.
In de meeste gevallen geldt de garantie alleen voor de oorspronkelijke koper van het product en is deze niet overdraagbaar. Daarnaast kan de garantie komen te vervallen als het product is beschadigd door onjuist gebruik, verwaarlozing, ongevallen, wijzigingen of reparaties door mensen die niet geautoriseerd zijn deze reparaties uit te voeren.
Hoelang geldt de Samsung garantie?
Samsung geeft twee jaar fabrieksgarantie op het grootste deel van het assortiment. Of het nu om mobiele apparaten gaat, televisie en audio of huishoudelijke apparatuur, de standaard garantie van Samsung geldt voor twee jaar. Functioneert je product niet optimaal binnen deze 2 jaar en is het niet toe te schrijven aan gebruiksschade? Dan zou je aanspraak kunnen maken op de garantie van Samsung. Dit zijn de categorieën waarvoor Samsung 24 maanden garantie biedt:
- Mobiele telefoons
- Tablets
- Galaxy Gear
- Mobiele accessoires:
- Televisies (LED, LCD & Plasma)
- TV accessoires
- Audio
- Wasmachines
- Koelkasten
- Stofzuigers
- Magnetrons
- Inbouwapparatuur
- LED verlichting
- Uitzonderingen
- Monitoren
Uitzonderingen garantie
Als je strepen ontdekt over je zakelijke monitor of dode pixels ziet, die niet zijn ontstaan door gebruik, kun je aanspraken maken op een langere fabrieksgarantie. De garantie voor zakelijke monitoren is namelijk niet 24 maanden, maar 36 maanden.
Hoewel B2B monitoren een langere garantie hebben, zijn er andere producten die een kortere garantie hebben. Op opslagkaarten geeft Samsung andere garantieperiodes die per product verschillen. Het wisselt per kaart hoelang de garantie is.
Garantieverschillen
Houd er rekening mee dat de garantie van Samsung kan verschillen per product en per regio. Over het algemeen biedt Samsung overal en altijd een beperkte garantie op de producten, wat betekent dat het product gedurende een bepaalde periode zal worden gerepareerd of vervangen als het defect raakt als gevolg van een fout in het materiaal of de fabricage. De garantieperiode en de gedekte onderdelen of problemen kunnen wel per product verschillen.
Het is belangrijk om de garantievoorwaarden zorgvuldig te lezen voordat je een product koopt, zodat je weet wat er wel en niet onder de garantie valt en wat je moet doen als er een probleem optreedt. Is de garantieperiode van jouw product al verstreken? Ook dan kun je nog steeds kosteloos bij Samsung terecht voor advies en hulp.