Je hebt ontzettend veel tijd en moeite gestoken in het maken van je website. Het was ooit modern, fris en precies wat je wilde. Maar nu begin je je af te vragen of het design nog wel up-to-date is. Je vraagt je af: hoe weet je eigenlijk dat je websitedesign verouderd is? Gelukkig zijn er een aantal duidelijke tekenen die je kunnen helpen om dit te bepalen. In deze categorie vind je alles wat je moet weten over het herkennen van de tekenen dat je websitedesign verouderd is. Bewustwording van deze signalen is de eerste stap naar het creƫren van een modern en aantrekkelijk online platform dat past bij jouw unieke doelen en wensen.
1. Je navigatiemenu is lastig te gebruiken
Je website heeft een navigatiemenu dat je doet denken aan een doolhof. Je moet meerdere keren klikken en scrollen om de pagina of informatie te vinden waar je naar op zoek bent. Een modern websitedesign maakt het gemakkelijk voor bezoekers om binnen enkele seconden te vinden wat ze zoeken.
2. Je website laadt traag
Je website lijkt te werken op internetsnelheid van de jaren ’90. Bezoekers moeten wachten tot elk element is geladen voordat ze de inhoud kunnen bekijken. In een tijd waarin mensen gewend zijn aan snelle, directe informatie, zal een trage website je bezoekers snel ontmoedigen.
3. Je website is niet responsive
Het enige waar je website op is ontworpen, is een desktopcomputer. Als mensen je site proberen te bezoeken via een mobiel apparaat of tablet, moeten ze inzoomen en horizontaal scrollen om de inhoud te zien. Een modern websitedesign past zich aan elk apparaat aan en zorgt voor een optimale gebruikerservaring.
4. Je gebruikt verouderde visuele elementen
Je hebt misschien een zwak voor clipart of flitsende animaties uit de vroege jaren 2000. Maar deze visuele elementen maken je website eruit zien alsof deze is vastgelopen in een tijdcapsule. Een modern websitedesign maakt gebruik van strakke, minimalistische ontwerpen en kwalitatieve afbeeldingen om een professionele uitstraling te geven.
5. Je teksten zijn moeilijk te lezen
Je lettertype is te klein of te sterk, en je kleurcontrast maakt het moeilijk om de tekst te lezen. Bezoekers moeten hun ogen samenknijpen of hun scherm helderheid aanpassen om de inhoud te kunnen lezen. Een modern websitedesign zorgt ervoor dat de tekst duidelijk en gemakkelijk leesbaar is.
6. Je maakt geen gebruik van witruimte
Elke centimeter van je website is volgestouwd met tekst, afbeeldingen en advertenties. Er is geen adempauze tussen de verschillende elementen, waardoor de website er druk en rommelig uitziet. Een modern websitedesign maakt gebruik van witruimte om de pagina op te ruimen en de aandacht te richten op de belangrijkste inhoud.
7. Je website mist sociale media integratie
Je mist de mogelijkheid om je inhoud te delen op sociale media en mensen kunnen niet rechtstreeks naar je sociale mediaprofielen navigeren via je website. Een modern websitedesign omvat knoppen voor het delen van inhoud en links naar je sociale mediaprofielen, zodat je bezoekers je content gemakkelijk kunnen delen en met je kunnen verbinden.
8. Je maakt gebruik van Flash
Als je nog steeds gebruik maakt van Flash-animaties of Flash-video’s op je website, is het tijd voor een upgrade. Flash is verouderd en wordt niet meer ondersteund op veel apparaten en browsers. Een modern websitedesign maakt gebruik van HTML5 en andere moderne technologieĆ«n om interactieve elementen weer te geven.
9. Je hebt geen HTTPS-beveiliging
Je website is nog steeds niet beveiligd met een SSL-certificaat, wat betekent dat de gegevens tussen je website en de bezoeker niet versleuteld zijn. Bezoekers kunnen zich onveilig voelen bij het invoeren van persoonlijke gegevens of het doen van online aankopen. Een modern websitedesign maakt gebruik van HTTPS-beveiliging om de privacy en veiligheid van gebruikers te waarborgen.
10. Je hebt geen Call-to-Action (CTA)
Je website mist duidelijke oproepen tot actie die bezoekers aansporen om verder te klikken en contact met je op te nemen. Een moderne website maakt gebruik van knoppen en formulieren om bezoekers aan te moedigen om bijvoorbeeld een aankoop te doen, zich aan te melden voor een nieuwsbrief of contact op te nemen.
11. Je hebt geen integratie met analyticstools
Je hebt geen idee hoe je website presteert, hoeveel bezoekers je hebt en waar ze vandaan komen. Een moderne website maakt gebruik van analysetools zoals Google Analytics om inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers en om de prestaties van je website te kunnen meten en verbeteren.